Monday, January 31, 2011

CUTi CNY

Hari ni kat opis sgt damai... bunyi telepon sgt2 kurang... tak perlu lagi mcnods melayan panggilan talipon.. so banyak kerja dapat di siapkan.. masing2 dalam mode coti... yeay! coti....

anda coti CNY ni kemana?? jum jenjalan


http://mcnods.fotopages.com

Benar...

Alhamdulillah....
Syukur kepada Allah.. mcnods merasa kurang tertekan dan dengan kurangnga tekanan.. mcnods tak rasa sgt sakit kepala...

Benar.. mmg benar.. pabila kita tidak berdendam... berpikir dan bersangka baik... hati menjadi lebih tenang dan tidak terbeban... syukur yang amat sgt..

Semoga Allah sahaja yang membalas nya... kita manusia lupakan je la.. tak perlu nak pikir untuk membalas dendam tu... tak kemana pun....

Hari ni orang buat kat kite... lain kali Allah akan membalas nya... orang lain pulak akan buat kat dia...

Jangan takat nk jaga hubungan baik dengan Allah je.. hubungan baik sesama manusia pun pasti kene kene jaga juge... baru lah lengkap iman di hati...

mccnods nasihatkan.. mari la kite bersama2... lupakan dendam kite... sebelum tido kite maafkan orang...

oleh itu selagi tak dapat maafkan orang tu.. jangan tido ok... heheheh dah maaf so barulah bleh tido ngan lena...

Ya sy maafkan kamo... jangan di ulang lagi kesilapan itu... daku kan kecewa.. ketahui lah.. hati ini yang kau sakiti....

lepas maafkan kamoo... yeay yea..

yeye... nak dapat bear besar!! yeeay yeay... tak sabarnye rasa... :D


mekasih kerana sudi membaca....

http://mcnods.fotopages.com

Wednesday, January 26, 2011

lama nye

Salamualaikum semua...

cewah.. ade ke yang masih sudi datang ke blog mcnods neh?? laman sesawang ini sudah penuh bersawang.. aih.. tetibe pikiran ini di pangkah oleh cerita seram.. adeh... tapi takpe.. takmo citer pasal seram2.. sbb benda ni buat mcnods tak leh tido malam je.. ganggu betul... em..

dah blog ni bersawang ingat kan nk bersihkan la.. dari habuk kotoran dan tohmahan...

mcnods ade ler terbaca tgk2 apa yang dah mcnods tulis.. hui.. time tulis tu sume tak ingat.. ingat kan ikot hati je.. time tgh marah.. begitu la.. tapi rasa nya apa yang mcnods tulis tu sume mmg tak kesah pon kalau tuan empunya tu bace.. lagi bagus kan.. at least dia tau ape yang terbuku di hati..

em... tadi mcnods ade terbaca pasal cerita cikgu dan kentang.. bagus jugak cerita dia.. memberi kesedaran pada mcnods jugek supaya kite jangan berdendam... bagus2..

ceritanye begini... cikgu tu suruh anak murid dia sediakan beberapa biji kentang.. kentang tu plak cekgu tu suruh anak murid dia tulis apa perkara yang mereka dedamkan.. so anak murid dia pon buat la.. ada yang banyak kentang nye... sbb dendam dia banyak... ade yang sket je.. sbb dendam dia sket....

pehtu bile dah siap.. cekgu dia kata.. ok sekarang awak kene bawak kentang (dendam) awak tu ke mana2 sahaja awak pergi.. baik tido mandi atau makan... pehtu anak murid pon buat la...
elok je seminggu kentang tu ada yang dah busuk dan mengundang bau yang kurang enak.. dan bagi anak murid yang banyak kentang nye ia membawa beban plak pada mereka.. dah ler busuk berat plak tuh...

masing2 mengeluh la kat cekgu... then cekgu dia sengih je... (ini ayat dan andaian mcnods.. hehehehe) kamu tau nape cekgu soh wat macam ni... ha ini cekgu nk bagi tau pengajaran nye...

kentang yang di ibaratkan dendam tu.. kalau kamu tak maafkan... kamu kene bawak dan tanggun ke mana sahaja kamu pergi setiap masa... kan itu membebankan kamu... andai kata kamu melupakan dendam kamu dan memaafkan sahaja... lihat betapa ringan nya beban kamu.. tak perlu kamu tanggung kehulu kehilir setiap masa...

nah masing2 pon ternganga la mendengar penerangan cekgu nye... termasuk la mcnods... ada betul nya analogi ini.. dan sangat baik sekali...

selain itu ini mengingatkan mcnods lagi pada kata2 dato' haji fadhilah kamsah.. katanya... " kalau kamu mau hidup kamu takde beban.. tenang aja.. lapang dada... setiap kali kamu mahu tido... maafkan lah kesalahan manusia yang berbuat jahat pada kamu.. atau apa2 sahaja yang kamu rasa tak puas hati, jangan kamu simpan dendam itu, kerana dendam yang kamu tanggung merupakan beban untuk hati" lebih kurang macam tu la bunyi nye... maaf dato' kalau sy silap ckp.. tapi rasa nya point dia ada kat situ la...

so wahai kawan2... mcnods juga mengingatkan pada diri mcnods sendiri... mari kite lupekan dendam kite... jangan bawak kentang berat2 kehulu kehilir selalu... mari kite memaafkan manusia lain....

selain mcnods ingin memaafkan semua orang yang pernah menganiyai mcnods.. mcnod juga ingin memohon maaf... setulus hati mcnods... tidak pernah terlintas untuk menyakitkan hati manusia lain... terutama orang yang rapat dengan mcnods.... dan orang2 yang mcnods terpaksa jumpa setiap hari....

eh.. eh.. touching plak ayat... takpe la... mcnods akan sentiasa bersangka baik dengan orang..

fuh macam lega plak rasanya... betul la... tak caye try la... maafkan orang... :D alhamdulillah...

http://mcnods.fotopages.com