Monday, October 05, 2009

Kain kafan buruk

Mcnods terbaca satu email ni.. marilah kite bace yea...

Al-kisah ada seorang businessman yang kaya raya bernama Hj.Teepo. Apa saja
nama bisnes atas muka bumi ini, dia ada. Sayang, kekayaan Hj.Teepo adalah
sebahagian besar hasil penipuan dan putar alamnya dalam bisnes. Sahamnya
berpuluh juta, hasil penipuan. Tanah ribu hektar,pun hasil tipu. Wang
beratus juta juga, tipu punya hasil. Puas isterinya memberikan kaunseling
agar Hj.Teepo berhenti menipu, namun tak dihiraukannya.

Kerana makan terlalu banyak dan mewah, dinner tiap-tiap malam (orang belanja
of course), exercise tarak, satu hari Hj.Teepo disahkan oleh doktor
mengidapi penyakit barah dan disahkan akan padam dalam masa sebulan. Maka
teramatlah hiba hati Hj.Teepo nak meninggalkan dunia ini, tambah pula
mengenangkan segala aktivitinya selama ini.

Maka dipanggillah anak isterinya untuk berwasiat. Kain yang dah buruk, koyak
pun tak apa, buat kain kapan aku. Aku dah banyak merasa kemewahan di dunia
ini. Biarlah kain buruk yang ku bawa ke akhirat," jelas Hj.Teepo dengan
genangan air mata... "Kenapa begitu bang?" tanya isterinya."Saja aku nak
merasa pakai kain buruk pula," jawabnya lagi. Isterinya terdiam,tapi hatinya
berbisik, "Syukurlah, walau dah agak terlambat, ada juga kesedaran dan
keinsafan dihati suamiku."

Maka tempoh sebulan cuma tinggal 24 jam lagi. Dengan wajah sugul, Hj.Teepo
berbaring di kamarnya. Kain putih yang dah lusuh dan terkoyak sana sini
telah siap disediakan. Untuk terakhir kali, si isteri menghampiri Hj.Teepo.
"Bang", bisiknya perlahan. "Buat kali terakhir sebelum abang meninggalkan
kami, berilah tahu kenapa abang nak dikapankan dengan kain yang dah buruk.
Sedih saya melihat keadaan kain itu bang. Apakah abang telah insaf dan
bertaubat dengan perbuatan abang selama ini?"

Hj.Teepo merenung isterinya lama-lama dan bersuara, "Baiklah, mari rapat
kepadaku" isteri Hj.Teepo terus menghampiri suaminya. Dengan nada yang sedih
Hj.Teepo bersuara, "Yang, you pun tahu, terlalu banyak dosa yang I lakukan
selama ini. Berapa ramai orang yang dah I kelentong. Jadi cukuplah kemewahan
yang I rasakan. Biarlah I dikebumikan dengan kain buruk saja." Isterinya
masih ragu-ragu.

"Apakah abang fikir dosa-dosa abang boleh diampunkan dengan berkain kapan
yang buruk begitu?" tanyanya lagi.

"Bukan begitu Yang. Kalaulah abang pakai kain kapan yang buruk, nanti
Malaikat Mungkar dan Nakir fikir abang dah lama mati. Mereka juga akan fikir
abang dah kena soal. Taklah nanti mereka soal abang lagi. Jadi selamatlah
abang...."

"Astaghfirullah hal aziiiiiiiiiim" isteri Hj.Teepo terus terlentang kerana
terkejut berok dengan penjelasan suaminya.

P/S: Mati pun nak kelentong. Nak kelentong Malaikat pulak tu..... Ambik le
iktibar


http://mcnods.fotopages.com

Wednesday, June 17, 2009

9 sebab kenapa hati tidak tenang

Dah lame tak update blog dan share ape2 kat sini... mcnods ade terbace satu email yang mungkin membawa manfaat kat kite ler... :D

9 SEBAB-SEBAB HATI TIDAK BAHAGIA



Antara mazmummah utama yang menghilangkan bahagia di hati ialah :

1. Pemarah paling mudah dikesan atau dilihat dan paling banyak di dalam diri manusia. Orang seperti ini jarang mendapat kawan dan hati tentunya tidak tenang.

2. Pendendam tersembunyi iaitu ibarat mengumpul lahar di dalam dada. Orang seperti ini sentiasa mencari-cari peluang untuk membalas dendam hatta secara yang kecil-kecil sekalipun seperti sakitkan hati atau tempelak orang yang didendami itu. Sebab itu orang pendendam mudah kena sakit jantung...

3. Hasad dengki - amalanya hangus akibat hasad dengkinya itu kerana ia memiliki sifat ketuhanan.

4. Bakhil - sentiasa merasakan orang lain menginginkan harta, kesenangan, pangkat dll. dari dirinya.. Contohnya sentiasa berdalih mengatakan ia tiada duit. (rezeki yang diberi oleh Allah elok dikongsi bersama..-derma) Allah lebih sayang orang yang fasiq tetapi pemurah tetapi benci orang yang abid tetapi bakhil. Kerana walaupun fasiq, pemurahnya itu tetap memberi manfaat pada orang lain kerana kadangkala rezeki itu Allah beri melalui maknusia

5. Tamak orang yang tidak puas dengan yang sedikit nescaya tidak akan puas dengan yang banyak kerana dunia ini ibarat meminum air laut...walau berapa banyak yg diminum tetap tak abis jugak...lagipun org tamak selalu rugi.. ** Ingat ! yang dikatakan harta atau rezeki kita bila ia dipakai atau digunakan oleh kita. Selagi tidak diguna iaitu disimpan, itu belum boleh dikatakan rezeki kita. (mungkin ada hak orang lain di situ) Biarlah rezeki itu sedikit tetapi mendapat keberkatan iaitu dapat dimanfaatkan.

6. Tidak sabar andainya perkara yang kecil pun tidak boleh bersabar apatah lagi hal-hal yang lebih besar. (oleh itu banyak2kanlah bersabar bila hadapi dugaan..cthnyer time keja banyak..tetap maintain vogue walau keja bertimbun atas meja..heh..heh..)

7... Ego - ibu segala mazmummah jadi ia membuatkan seseorang paling tidak tenang.. Orang yang memiliki sifat ini pantang tercabar dari sudut zahir mahupun batin.

8. Riak terseksa sendiri kerana sentiasa tercari-cari peluang untuk dipuji. Sentiasa berlakun-lakun di depan orang. Jika ia dipuji, ia akan menambah amalnya tetapi jika dikeji, ia akan mengurangkan amalnya. -Allah marah kalau kita riak..takabbur dgn aper yg kita ada..

9. Cinta dunia - tidak dapat menderita, ...dapat pun menderita kerana bila sudah dapat susah pula menjaganya. Berhartalah tidak mengapa tetapi kawal hati jangan diletakkan pada harta itu. biler mati cuma bawa amalan dan doa anak yg soleh/solehah... Cinta dunia merupakan "neraka dunia" kerana dunia itu "panas" akibat ia merupakan barang buruan dan rebutan. Jadi letakkanlah akhirat itu di hati dan dunia itu di tangan supaya dunia itu senang dibahagi-bahagi dan akhirat dibawa mati.

Kesimpulan

Jadi yang meragut kebahagiaan sebenarnya bukanlah secara TOTALnya disebabkan kemiskinan, musibah, kesibukan dllnya. tetapi ialah MAZMUMMAH.

Makin tinggi mazmummah seseorang, makin ia tidak BAHAGIA. Samada bermujahadah atau biarkan saja mazmummah itu, kedua-duanya tetap menderita tetapi andainya bermujahadah kita akan dibantu Allah dan akan bahagia jua akhirnya. So..sama-samalah kite sentiasa ingat mengingati antara satu sama lain....andai kita terleka dengan dunia buruklahh padahnya.

Wallahualam"


http://mcnods.fotopages.com/

Tuesday, May 26, 2009

lagak orang yang mencintai sesorang

Seperti biasa mcnods nak share email yang mcnods terima...

Orang yang mencintai kamu tidak pernah mampu memberikan alasan kenapa dia mencintai kamu. Yang dia tahu di hati dan matanya hanya ada kamu satu-satunya.

2] Orang yang mencintai kamu selalu menerima kamu apa adanya, di hati dan matanya kamu selalu yang tercantik walaupun mungkin kamu merasa berat badan kamu sudah bertambah.

3] Orang yang mencintai kamu selalu ingin tahu tentang apa saja yang kamu lalui sepanjang hari ini, dia ingin tahu kegiatan kamu.

4] Orang yang mencintai kamu akan mengirimkan SMS seperti 'selalmat pagi','selamat hari minggu', 'selamat tidur', 'take care', dan lain-lain lagi, walaupun kamu tidak membalas SMS-nya, kerana dengan kiriman SMS itu lah dia menyatakan cintanya, menyatakan dalam cara yang berbeza, bukan "aku CINTA padamu", tapi berselindung ayat selain kata cinta itu.

5] Jika kamu menyambut hari jadi dan kamu tidak mengundangnya ke majlis yang kamu adakan, setidak-tidaknya dia akan menelefon untuk mengucapkan selamat atau mengirim SMS.

6] Orang yang mencintai kamu akan selalu mengingat setiap kejadian yang dia lalui bersama kamu, bahkan mungkin kejadian yang kamu sendiri sudah melupakannya, kerana saat itu ialah sesuatu yang berharga untuknya. dan saat itu, matanya pasti berkaca. kerana saat bersamamu itu tidak boleh berulang selalu.

7] Orang yang mencintai kamu selalu mengingati setiap kata-kata yang kamu ucapkan, bahkan mungkin kata-kata yang kamu sendiri lupa pernah mengungkapkannya. kerana dia menyematkan kata-katamu di hatinya, berapa banyak kata-kata penuh harapan yang kau tuturkan padanya, dan akhirnya kau musnahkan? pasti kau lupa, tetapi bukan orang yang mencintai kamu.

8] Orang yang mencintai kamu akan belajar menggemari lagu-lagu kegemaran kamu, bahkan mungkin meminjam CD milik kamu, kerana dia ingin tahu apa kegemaran kamu - kesukaan kamu kesukaannya juga, walaupun sukar meminati kesukaan kamu, tapi akhirnya da berjaya.

9] Kalau kali terakhir kalian bertemu kamu mungkin sedang selesema, atau batuk-batuk, dia akan sentiasa mengirim SMS atau menelefon untuk bertanya keadaan kamu - kerana dia bimbangkan tentang kamu, peduli tentang kamu.

10] Jika kamu mengatakan akan menghadapi ujian, dia akan menanyakan bila ujian itu berlangsung, dan saat harinya tiba dia akan mengirimkan SMS 'good luck' untuk memberi semangat kepada kamu.

11] Orang yang mencintai kamu akan memberikan suatu barang miliknya yang mungkin buat kamu itu ialah sesuatu yang biasa, tetapi baginya barang itu sangat istimewa.

12] Orang yang mencintai kamu akan terdiam sesaat, ketika sedang bercakap di telefon dengan kamu, sehingga kamu menjadi bingung. Sebenarnya saat itu dia merasa sangat gugup kerana kamu telah menggegarkan dunianya.

13] Jika suatu saat kamu harus pindah ke daerah lain, dia akan sentiasa memberikan nasihat agar kamu waspada dengan persekitaran yang boleh membawa pengaruh buruk kepada kamu. dan jauh dihatinya dia benar-benar takut kehilangan kamu, pernah dengar 'jauh dimata, jauh dihati?'

14] Orang yang mencintai kamu bertindak lebih seperti saudara daripada seperti seorang kekasih.

15] Orang yang mencintai kamu sering melakukan hal-hal yang SENGAL seperti menelefon kamu 100 kali dalam masa sehari. Atau mengejutkan kamu di tengah malam dengan mengirim SMS. Sebenarnya ketika itu dia sedang memikirkan kamu.
16] Orang yang mencintai kamu kadang-kadang merindukan kamu dan melakukan hal-hal yang membuat kamu pening kepala. Namun ketika kamu mengatakan tindakannya itu membuat kamu terganggu dia akan minta maaf dan tak akan melakukannya lagi.

17] Jika kamu memintanya untuk mengajarimu sesuatu maka ia akan mengajarimu dgn sabar walaupun kamu mungkin orang yang terbodoh di dunia!. bahkan dia begitu gembira kerana dapat membantu kamu. dia tidak pernah mengelak dari menunaikan permintaan kamu walau sesukar mana permintaan mu.

18.Kalau kamu melihat handphone-nya maka nama kamu akan menghiasi sebahagian besar INBOX-nya. Dia masih menyimpan SMS-SMS dari kamu walaupun ia kamu kirim berbulan-bulan atau bertahun-tahun yang lalu. Dia juga menyimpan surat-surat kamu di tempat khas dan segala pemberian kamu menjadi benda-benda berharga buatnya.

19] Dan jika kamu cuba menjauhkan diri daripadanya atau memberi reaksi menolaknya, dia akan menyedarinya dan menghilang dari kehidupan kamu, walaupun hal itu membunuh hatinya.

20] Jika suatu saat kamu merindukannya dan ingin memberinya kesempatan dia akan ada menunggu kamu kerana sebenarnya dia tak pernah mencari orang lain. Dia sentiasa menunggu kamu.

21] Orang yang begitu mencintaimu, tidak pernah memaksa kamu memberinya sebab dan alasan, walaupun hatinya meronta ingin mengetahui, kerana dia tidak mahu kamu terbeban dengan karenahnya. saat kau pinta dia berlalu, dia pergi tanpa menyalahkan kamu, kerana dia benar-benar mengerti apa itu cinta.
http://mcnods.fotopages.com

Tuesday, May 19, 2009

mengapa yahudi bijak

mcnods ade terbaca satu email... dan mcnods rasa agak menarik dan boleh kite contohi....
persoalan mengapa orang yahudi bijak...
begini cerita nya...


Mengapa Yahudi Bijak?

Setelah berada 3 tahun di Israel kerana menjalani housemansip dibeberapa hospital disana, ada beberapa perkara yang menarik dapat saya perhatikan untuk dijadikan tesis ini, iaitu "Mengapa Yahudi Bijak?" . Memang tidak dapat dinafikan ramai cendikiawan berbangsa Yahudi, dari segala bidang, Engineering, musik, sains dan yang paling hebat ialah bidang perniagaan, dimana ia memang paling tersohor. Hampir 70% perniagaan di dunia dikuasai oleh kaum Yahudi, dari kosmetik, pakaian, pemakanan, senjata, perhotelan, perfileman diHollywood dan sebagainya.

Ketika tahun kedua, akhir bulan December 1980 dan sedang saya menghitung hari untuk pulang ke California saya terfikir apakah sebabnya kaum Yahudi begitu pintar? Kenapa Tuhan memberi kelebihan kepada mereka? Apakah ini suatu kebetulan? Atau olah manusia sendiri? Adakah bijak boleh dijana? Seperti kilang pengeluaran?

Maka saya pun tergerak membuat tesis untuk Phd saya, disamping kebaikan untuk umat sejagat dan dapat hidup secara harmoni. Untuk pengetahuan anda tesis yang saya lakukan ini mengambil masa hampir lapan tahun, ini kerana untuk mengumpulkan data-data yang setepat mungkin.

Antara data-data yang saya kumpulkan ialah pemakanan, adat resam, ugama, persiapan awal untuk melahirkan zuriat dan sebagainya dan data-data tadi saya cuba bandingkan dengan bangsa dan kaum kaum lain.

Marilah kita mulakan dengan persiapan awal melahirkan zuriat. Di Israel, setelah mengetahui yang sang ibu sedang mengandung, pertama kali saya perhatikan ialah, sang ibu akan sering menyanyi dan bermain piano dan si ibu dan bapa akan membeli buku metamatik dan menyelesaikan masalah metamatik bersama suami, saya sungguh hairan kerana teman saya yang mengandung sering membawa buku metamatik dan bertanya kepada saya beberapa soalan yang beliau tak dapat menyelesaikanya, oleh kerana saya memang minat tentang metamatik, tentu saja dengan senang saya bantu beliau. Saya bertanya kepada beliau, adakah ini untuk anak kamu? Beliau menjawab, “Ya…, ini untuk anak saya yang masih didalam kandungan, saya sedang melatih otak beliau, semuga ia menjadi genius apabila dewasa kelak”. Perkara ini membuat saya tertarik untuk mengikut perkembangan beliau seterusnya. Berbalik kepada metamatik tadi, tanpa merasa jenoh beliau membuat latihan metamatik sehingga beliau
melahirkan anak.

Seperkara lagi yang saya perhatikan ialah pemakanan beliau, sejak awal mengandung beliau gemar sekali memakan kacang badam dan korma bersama susu, dan untuk tengah hari makan utama beliau ialah roti dan ikan tanpa kepala bersama salad yang digaul dengan badam dan berbagai jenis kekacang, menurut beliau daging ikan sungguh baik untuk perkembangan otak dan kepala ikan mengandungi kimia yang tidak baik yang dapat merosakkan pengembangan dan pertumbuhan otak anak didalam kandungan. menurut beliau ini adalah adat orang orang yahudi ketika mengandung dan ianya menjadi semacam kewajipan untuk ibu ibu yang sedang mengandung mengambil pil minyak ikan.

Ketika saya diundang untuk makan malam bersama orang-orang Yahudi, perkara pertama yang saya perhatikan ialah menu mereka. Setiap undangan yg sama perhatikan ialah mereka gemar sekali memakan ikan (hanya isi atau fillet) dan biasanya daging tidak akan ada bersama dimeja jika ada ikan, menurut mereka, campuran daging dan ikan tak elok dimakan bersama. Salad dan kacang adalah suatu kemestian, terutama badam.

Seperkara yang pelik ialah mereka akan memakan buah buahan dahulu sebelum memakan hidangan utama. Jangan terperanjat jika anda diundang kerumah Yahudi anda akan dihidangkan buah-buahan dahulu. Menurut mereka, dengan memakan hidangan kabohidrat (nasi atau roti) dahulu kemudian buah buahan, ini akan menyebabkan kita merasa ngantuk dan lemah dan payah untuk memahami pelajaran disekolah.

Di Israel, merokok adalah taboo, apabila anda diundang makan dirumah Yahudi, jangan sekali-kali merokok, dan tanpa malu mereka akan menyuruh anda keluar dari rumah mereka dam merokok diluar rumah mereka. Menurut saintis di Universiti Israel , siasatan menunjukkan nikotin dapat merosakkan sel utama pada otak manusia dan akan melekat pada genes, ini bermakna keturunan perokok bakal membawa generasi yg cacat otak (bodoh atau lembab).Suatu penemuan yg dahsyat ditemui oleh saintis yg mendalami bidang genes dan DNA. Para perokok harap ambil perhatian. (Ironi nya, pemilik pengeluar rokok terbesar adalah Yahudi sendiri..!)

Perhatian saya selanjutnya ialah melawati tadika mereka, Pemakanan anak anak tadi cukup dikawal, makanan awal ialah buah-buahan bersama kacang badam, diikuti dengan menelan pil minyak ikan (code oil lever). Didalam pengamatan saya, kanak Yahudi sungguh bijak dan rata rata mereka memahami 3 bahasa iaitu Hebrew, Arab dan Inggeris dan sedari awal lagi mereka telah dilatih bermain piano dan violin, ini adalah suatu kewajipan. Menurut mereka bermain musik dan memahami nota notanya dapat meningkatkan lagi IQ kanak kanak dan sudah tentu bakal menjadikan budak itu bijak.

Ini kerana menurut saintis Yahudi, gegaran musik dapat stimulate (semacam senaman untuk otak) maka itu terdapat ramai sekali genius musik terdiri dari kaum Yahudi.

Seterusnya ke darjah 1 hingga 6, anak anak Yahudi akan diajar metamatik berkonsepkan perniagaan dan pelajaran sains amatlah diberi keutamaan. Di dalam perhatian peribadi saya, perbandingan dengan anak anak di California , ianya jauh berbeza tentang IQ dan boleh saya katakan 6 tahun kebelakang! Segala pelajaran akan dengan mudah di tangkap oleh anak Yahudi. Selain dari pelajaran tadi sukan juga menjadi kewajipan bagi mereka dan sukan yg diberi keutamaan ialah memanah, menembak dan berlari, menurut teman saya ini, memanah dan menembak dapat melatih otak memfokus sesuatu perkara disamping mempermudahkan persiapan untuk perhidmatan negara.

Selanjutnya pemerhatian saya menuju ke sekolah tinggi (menengah) disini murid-murid ditekan dengan pelajaran mata sains dan mereka digalakkan mencipta produk, segala projek mereka walaupon kadangkala kelihatannya lucu dan mengarut, tetap diteliti dengan serius apatah lagi ianya berupa senjata, perubatan dan engineering, idea itu akan dibawa ke institute tinggi di Politeknik dan Universiti.

Satu lagi yg di beri keutamaan ialah fakulti perniagaan. Saya sungguh terperanjat melihat mereka begitu agresif dan seriusnya mereka tentang perniagaan. Diakhir tahun diuniversiti, para penuntut dibidang niaga dikehendaki melakukan projek dan memperaktikkannya dan anda hanya akan lulus jika kumpulan anda (10 pelajar setiap kumpulan) dapat keuntungan sebanyak $US1juta! Anda terperanjat? Itulah kenyataan, dengan rangkaian seluruh dunia dan ditaja sepenuhnya oleh syarikat milik Yahudi, maka tidak hairanlah mereka dapat menguasai perniagaan didunia! Siapakah yg mencipta design Levis yg terkini? Ianya dicipta di Universiti Israel oleh fakulti bisnes dan fesyen.

Pernahkah anda melihat cara orang Yahudi melakukan ibadah mereka? Salah satu caranya ialah dengan menggoyangkan kepala mereka, menurut mereka ini dapat mengaktifkan otak mereka dan menambahkan oksijan dikepala, banyak ugama lain di Timur Tengah, seperti Islam juga ada menyuruh umatnya menunduk atau menggoyangkan kepala, ini guna dapat mensimulasikan otak kita supaya bertambah aktif. Lihat orang orang Jepun, mereka sering menunduk-nundukkan kepala dan ianya sebagai adat. Ramai orang orang Jepun yg pandai. Adakah ianya sebagai kebetulan? Kegemaran mereka ialah sushi (ikan mentah). Adakah ini kebetulan? Fikirkanlah!

Berpusat di New York, Dewan perniagaan Yahudi bersedia membantu mereka yg berminat untuk melakukan bisnes (sudah tentu untuk Yahudi sahaja) jika mereka ada idea yg bernas, jawatan kuasa akan memberi pinjaman tanpa faedah dan pentadbir dari jawatan kuasa tadi akan bekerjasama dengan anda untuk memastikan yg perniagaan mereka menurut landasan yg betul. Maka itu lahirlah Starbuck, Dell computer, Coca Cola, DKNY, Oracle, Perfileman di Hollywood, Levis, Dunkin Donut dan ada beratus kedai ternama dibawah naungan dewan perniagaan Yahudi di New York. Graduan Yahudi dari fakulti perubatan New York akan disarankan untuk mendaftar dipersatuan ini dan digalakkan memulakan klinik mereka sendiri dengan bantuan wang tanpa faedah, barulah saya tahu mengapa hospital di New York dan California sentiasa kekurangan doktor pakar.

Kesimpulanya, pada teori saya, melahirkan anak dan keturunan yg bijak boleh dilaksanakan dan tentunya bukan semalaman, ianya memerlukan masa, beberapa jenerasi mungkin? Persiapan awal adalah ketika sang ibu mengandung, galakkanlah siibu melakukan latihan metamatik yg mudah tetapi konsisten disamping mendengar musik klasik. Seterusnya ubahlah cara pemakanan, makanlah makanan yg elok dan berhasiat yg baik untuk otak, menghayati musik sejak kecil adalah baik sekali untuk penumbuhan otak kanak kanak, dengan bermain piano dan violin sudah tentu dapat melatih anak anak mencerdaskan otak mereka demikian juga sukan yg memerlukan konsetrasi yg tinggi, seperti memanah, bola keranjang, dart dan menembak.


Merokok menjanjikan jenerasi yg moron (goblok) dan sudah tentu gen bodoh akan mengikut ke jenerasi siperokok. Lawatan saya ke Singapore pada tahun 2005 amat memeranjatkan sekali, disini perokok seperti dianak tirikan dan begitu susah sekali untuk perokok dan anda tahu berapa harga sekotak rokok? US$ 7! ini bersamaan perbelanjaan sehari untuk makan anda!! Saya puji sekali sikap pemerintah Singapore dan menkjubkan sekali dan seperti Israel ianya begitu taboo dan cara pentadbiran dan segi pembelajaran mereka hampir serupa dengan Israel , maka itu saya lihat banyak institusi pelajaran mereka bertaraf dunia walaupon hakikatnya Singapore hanyalah sebuah pulau sebesar Manhattan!

Anda mungkin muskil, benarkah merokok dapat melahirkan jenerasi goblok, saya telah menemui beberapa bukti menyokong teori ini. Lihat saja Indonesia, jika anda ke Jakarta, dimana saja anda berada, dari restoran, teater, kebun bunga hingga ke musium hidung anda akan segera terbau asak rokok! Dan harga rokok? Cuma beberapa sen US! dan hasilnya? Dengan penduduknya berjumlah ratusan juta orang berapa banyakkah universiti terdapat disana? Hasil apakah yg dapat dibanggakan? Teknologi? Jauh sekali. Adakah mereka dapat berbahasa selain dari bahasa mereka sendiri? Mengapa mereka begitu sukar sekali menguasai bahasa Inggeris? Ditangga berapakah kedudukan mereka di pertandingan metamatik sedunia? Adakah ini bukan akibat merokok? Anda fikirlah sendiri.

Di tesis saya ini, saya tidak akan menimbulkan soal ugama atau bangsa, adakah Yahudi itu zalim sehingga diusir dari semenjak zaman Paraoh hingga ke Hitler, bagi saya itu isu politik dan survival, yg ingin saya ketengahkan ialah, mampukah kita melahirkan jenerasi yg bijak seperti Yahudi? Jawabanya ialah mungkin dan tidak mustahil dan ianya memerlukan perubahan, dari segi pemakanan dan cara mendididik anak dan saya kira hanya memerlukan 3 jenerasi sahaja. Ini dapat saya lihat sendiri tentang cucu saya, ini setelah saya mengajar anak saya melalui program yg telah saya nyatakan diatas tadi, pada umur 9 tahun (cucu saya) dia dapat menulis esay sepanjang 5 muka surat penuh. Esaynya hanyalah mengenai “Mengapa saya gemarkan tomato!”



Selamat sejahtera dan semuga kita dapat melahirkan manusia yg bijak dan bersifat mulia untuk kebaikan manusia sejagat tanpa mengenal batasan bangsa.



http://mcnods.fotopages.com

Monday, May 18, 2009

CINTA

em... setelah lama mcnods tak tulis blog.. tetiba hati ni tepanggil untuk mcnods menulis somthing tentang perkara yang sgt subjektif... Cinta...
banyak persepsi orang tentang cinta ni.. ada yang percaya ada yang tak percaya.. tapi apa pun pandangan orang.. cinta ni sebenarnya hanya boleh di gambarkan apabila seseorang itu di lamun cinta sejati..

cinta ini membuatkan seseorang akan berusaha untuk melakukan sesuatu yang di sukai oleh orang yang di cinta... seperti seorang Abid yang sgt mencintai Allah.. akan sentiasa beribadah kerana ibadah itu di sukai Allah... mcnods rasa mcnods kurang ingin menulis tentang cinta yang Agung... jadi kite kembali kepada benda yang lebih ringan... iaitu cinta sesama makhluk... atau lebih mudah kite cakap cinta antara adam dan hawa...

apa yang mcnods lihat dan baca tentang cinta adam dan hawa ini.. sangat unik sekali... sememangnya cinta itu amat indah... sangat indah tapi sebelum muncul keindahan tu... pasti perlu kite lalui kepayahan dan keperitan serta kesedihan.. kerana apa.. semua tu perlu kite lalui supaya kite belajar dari kesilapan dan untuk kite tau apa kelemahan cinta kite...

seperti yang mcnods tak bleh lupakan seorang sahabat sejati mcnods ada kata pada mcnods... semua orang yang bercinta akan lalui saat pergaduhan... takde pon satu manusia biasa yang tidak akan alaminya... tetapi hanya pasangan yang dapat tolenrasi dan survive daripada pergaduhan itu sahaja yang akan membawa ke jinjang pelamin... dan apabila ke jinjang pelamin... masih tetap akan melalui proses yang sama... dan hanya yang survive sahaja yang akan kekal hingga ke mati.... itu adalah ideologinya... tapi kite juge sebagai umat islam mesti la ingat.. jodoh dan pertemuan itu di tangan tuhan.... jadi nya... kite perlu sentiasa berdoa supaya Allah panjangkan jodoh kite dan kalau boleh kekalkan jodoh kite..

paling penting sekali... di saat kite paling bahagia merasa nikmat cinta yang Allah berikan pada hambanya... ingat lah saat itu... dan gunakanlah saat itu di kala pergaduhan berlaku... mudahan saat yang paling nikmat itu akan membuatkan kite rasa sayang akan perhubungan yang telah terjalin... sentiasa lah kite berusaha untuk mengeratkan lagi kasih sayang sesama suami isteri.

Mcnods juga tak lupa dengan kata2 dato' dr fadhilah kamsah.. pasangan tu akan niat untuk bercerai sebab nye... mereka tak yakin itu adalah pasangan untuk mereka final... mereka pikir mungkin ada yang lebih baik... disebab itu la jadinya perkara2 yang tak diingini.. kerana hati mereka sentiasa doubtful dan berperasangka... andai kata mereka pikirkan pasangan mereka itu la yang terbaik dan final... baik dan buruk mereka akan terima...kerana itu lah jodoh yang telah ditetapkan ALlah untuk mereka...

Selain itu mcnods juge ada baca satu buku... tentang perbezaan pemahaman psikologi antara lelaki dan perempuan... dengan penggunaan ideologi planet.. 'Man are from mars and woman are from venus' rasanya sapa2 yang menghadapi masalah dalam hubungan adam dan hawa pasti pernah baca buku ni... ternyata buku ni bagus sebab ia menyingkap segala rahsia bagaimana perselisihan paham boleh terjadi antara lelaki dan perempuan....

kesimpulan yang pendek... amatlah bagus kalau kite sentiasa berwaspada dalam perhubungan... jangan terlalu ikut kata nafsu dan hati... perlu gunakan akal fikiran selari dengan perasaan..

em... memang nk cerita sedikit pasal manis cinta ni... manisnya bercinta... nak pulak.. sentiasa di manja... ade orang selalu ingat kat kite... ambik berat pasal kite.. fuh... cukup indah.... bila tiba hari jadi.. ada orang yang ucapkan... bile nk tido ade orang ucapkan sayang.. em... indah kan...
di jamu pule dengan nota2 cinta... dengan zaman moden ini di tambah pula dengan sms yang romantis dan jiwang... heheheh hati sape yang tak tersentuh kan.... memang benar kata2 lagu tajuknya wanita... antara bait lirik yang agak relevan adalah bila dinyatakan... untuk menjaga wanita... sentuh la di satu tempat dengan gentle... iaitu di hati nya.... nescaya wanita itu pasti menjadi milik lelaki itu... (exceptional untuk yang perempuan pisau cukur dan lelaki buaya tembaga) ehehehe....

antara hadiah favourite yang mcnods amati dan mcnods lihat la... si jejaka akan bagi bunga.. teddy bear.. benda2 cute yang mobile bleh di bawa kesana kesini... gmbar pasport kekasih pasti tersisip dalam wallet.. em.. lesen memandu yang dah tamat tempoh... hehehe.. nota cinta dari sijejaka.. frame gmbar berdua... bracelet nama berdua.. pendant nama berdua.. couple ring... couple handphone keychain.. dan macam2 lagi la benda yang kite pon kadang2 tak tau... so ape kate sesapa yang ade idea atau pon pengalaman hadiah yang romantis yang bleh diberikan pada si kekasih.... kalau mcnods la kan.. mcnods suke simpan bil, tiket bas, tisu, tiket2 apa2 la yang boleh membawa kenagan... ini dipangil sentimental value... heheheh..

dengan teknologi yang cukup canggih sekarang ini... gmbar kenangan berdua pon tidak kurangnye.... em... itu la di katakan.. pikirkan lah wahai pasangan... adakah segala penat lelah pelaburan yang kite telah buat untuk mendapatkan cinta ni kite sia sia kan begitu sahaja? segala duit dan masa kite pasti sia-sia dengan terjadinye perpisahan... yang di salahkan dengan ketidaksefahaman... kesefahaman boleh dicari insya'Allah.... ni semua general rule... tapi andai kata lelaki atau perempuan itu jalang atau pon jahat, kaki pikul bini... baik lah berundur...

ok la.. mcnods pun nak undur diri.... em... idea pun tak flow... baik mcnods wat keje lain... salamualaikum.... :)>- LIVE LIFE COOL...
http://mcnods.fotopages.com

Wednesday, April 22, 2009

Yesterday matter

The matter happen yesterday...

Mcnods nak tanya la pendapat sesiapa yang ada baca mcnods punye blog ni... please comment to this:

Apa perasaan anda jika dikritik untuk kesalahan pertama seolah-oleh anda melakukan kesalahan pertama itu berulang-ulang kali... macam la orang yang kritik tu mula-mula dulu terus pandai buat semua benda...

tak pikir betul orang macam tuh... dia lupa ke yang dia mule dengan belajar ABC lepas tu mengira lepas tuh baru pandai baca... makin lama baru la pandai buat serba serbi... setiap manusia itu kan mula dari belajar dan peringkat pembelajaran tu tak penah tamat...
seperti sepotong hadith ' tolabu ilmi min mahdi ilal lahdi' iaitu tuntut ilmu dari buaian hinggalah ke liang lahad.

sekian sahaja leteran saya... semoga mcnods mendapat feedback dari sesiapa yang membacanya.. sekian terima kasih...


http://mcnods.fotopages.com

Thursday, March 19, 2009

YOUR HEALTH..

TAKE CARE ABOUT YOUR HEALTH......!.
Live Life Without Limits!
AND PASS THIS EMAIL TO WHOM YOU CARE


The top five cancer-causing foods are:

1. Hot dogs
Because they are high in nitrates, the Cancer Prevention Coalition advises
that children eat no more than 12 hot dogs a month. If you can't live
without hot dogs, buy those made without sodium nitrate.


2. Processed meats and bacon
Also high in the same sodium nitrates found in hot dogs, bacon, and other
processed meats raise the risk of heart disease. The saturated fat in
bacon also contributes to cancer.


3. Doughnuts
Doughnuts are cancer-causing double trouble. First, they are made with
white flour, sugar, and hydrogenated oils, then fried at high
temperatures. Doughnuts, says Adams , may be the worst food you can
possibly eat to raise your risk of cancer.


4. French f ries
Like doughnuts, French fries are made with hydrogenated oils and then
fried at high temperatures. They also contain cancer- causing acryl amides
which occur during the frying process. They should be called cancer fries,
not French fries, said Adams .


5. Chips, crackers, and cookies
All are usually made with white flour and sugar. Even the ones whose
labels claim to be free of trans-fats generally contain small amounts of
trans-fats.

BRAIN DAMAGING HABITS

1. No Breakfast
People who do not take breakfast are going to have a lower blood sugar
level.
This leads to an insufficient supply of nutrients to the brain causing
brain degeneration.

2. Overeating
It causes hardening of the brain arteries, leading to a decrease in mental
power..

3. Smoking
It causes multiple brain shrinkage and may lead to Alzheimer disease.

4. High Sugar consumption
Too much sugar will interrupt the absorption of proteins and nutrients
causing malnutrition and may interfere with brain development.

5. Air Pollution
The brain is the largest oxygen consumer in our body. Inhaling polluted
air decreases the supply of oxygen to the brain, bringing about a decrease
in brain efficiency.

6. Sleep Deprivation
Sleep allows our brain to rest. Long term deprivation from sleep will
accelerate the death of brain cells.

7. Head covered while sleeping
Sleeping with the head covered increases the concentration of carbon
dioxide and decrease concentration of oxygen that may lead to brain
damaging effects.

8. Working your brain during illness
Working hard or studying with sickness may lead to a decrease in
effectiveness of the brain as well as damage the brain.

9. Lacking in stimulating thoughts
Thinking is the best way to train our brain, lacking in brain stimulation
thoughts may cause brain shrinkage.

10. Talking Rarely
Intellectual conversations will promote the efficiency of the brain

The main causes of liver damage are:

1. Sleeping too late and waking up too late are main cause.
2. Not urinating in the morning.
3. Too much eating.
4.. Skipping breakfast.
5. Consuming too much medication.
6. Consuming too much preservatives, additives, food coloring, and artificial sweetener.
7. Consuming unhealthy cooking oil. As much as possible reduce cooking oil
use when frying, which includes even the best cooking oils like olive oil.
Do not consume fried foods when you are tired, except if the body is very fit.
8. Consuming raw (overly done) foods also add to the burden of liver.
Veggies should be eaten raw or cooked 3-5 parts. Fried veggies should be
finished in one sitting, do not store.

We should prevent this without necessarily spending more. We just have to
adopt a good daily lifestyle and eating habits. Maintaining good eating
habits and time condition are very important for our bodies to absorb and
get rid of unnecessary chemicals according to 'schedule.'

DO TAKE CARE ABOUT YOUR HEALTH........
http://mcnods.fotopages.com
http://mcnods.fotopages.com
http://mcnods.fotopages.com

Wednesday, March 18, 2009

hari ini..

Sudah di agak dah... hari ni mesti tak best sikit mai keja..em... ade sedikit tension dan kurang senang hati... aduh mcnods punye perut kenyang dan penuh le.. mcnods makan nasik satu senduk tempe,tokua,sayur kacang panjang dan ayam goreng.. hehehe RM4.50.. em... ayam dia kecik.. tapi takpe ler.. skali skala makan ayam kan.. pegi beli plak ngan staf2 azhar & wong..

em... yang ci famy tu plak.. tah ape mimpi asik cakap pasal take her own sweet time je.. ape bende entah.. nyampah jugek la...
pehtu plak.. dok ckap2 ngan bos... bilang punye bilang... bos worth RM125 sejam untuk consultation... ehehe... mcnods plak... ale sket je... RM 60 je.. ape le sangat kan.. budak mentah... ade jugek worth nye le at least dari takde langsung... mcnods tak tau nape dua tiga menjak ni hati mcnods melonjak2 untuk carik keje lain.. tension mikirkan target kene capai le.. job nk kasik masuk dalam company la... adeh la... letih la mikirkan... keje jadi cekgu sume ni tak payah pikir... pikir nk didik budak je.. tiap2 bulan gaji masuk cukup... senang cerita... ni bonus pon lom tentu lagi.. kawen plak alahai... takde maknanya... takdak cuti... maybe join bank ke big company atau firm baru best kot...sedap je cakap best... macam le best...
dah ler malas nk bebel.. mcnods nk smbung wat keje... sebelum tu nk pegi solat zohor la dulu.. mohon berkat dan ketenangan hati dari Allah swt... semoga diberkati kerje nih... dan di mudahkan untuk menempuh hidup yang penuh pancaroba..ameen.... semoga semua pon begitu...
http://mcnods.fotopages.com

Thursday, March 12, 2009

nasihat yang bagus

Mcnods ade terbaca kat email.. kak lyn bagi kat mcnods... em.. ape tah kabar kak lyn kan... mesti tgh seronok keje kat situ... em... mcnods nk share somthing la... cube bace amalan2 ini.. dan mcnods dapat rasakan ianya merupakan satu nasihat yang baik dan patut kite ikut la demi menjadikan hidup kite lebih gembira... selamat membaca... :)>-
PERTAMA.

Bersedekahlah kepada orang lain lebih daripada yang mereka perlukan dan lakukanlah dengan penuh kerelaan.

KEDUA.

Kahwinilah lelaki / wanita yang gemar anda berbicara dengannya, kerana kemahiran berbicara antara satu dengan lain akan menjadi lebih penting pabila usia semakin tua.

KETIGA.

Usahlah mempercayai segala perkara yang anda dengari. Berbelanjalah sekadar apa yang ada atau tidurlah seberapa lama yang anda perlu

KEEMPAT .

Apabila kamu berkata, ' Aku Cinta Padamu', maka tunaikanlah.

KELIMA.

Pabila mengatakan, 'Maaf', tenunglah matanya.

KEENAM.

Bertunanglah sekurang-kurangnya enam bulan sebelum kamu diijabkabulkan.

KETUJUH...
Percayailah cinta pandang pertama.

KELAPAN..

Usah tertawakan impian orang lain.. Manusia tanpa impian tidak memiliki apa-apa.

KESEMBILAN.

Cintailah seseorang dengan sepenuh hati dan penuh kasih sayang. Sungguhpun anda akan berasa seolah-olah diri anda tersiksa, tapi percayalah itulah satu-satunya untuk melengkapkan kehidupan ini.

KESEPULUH.

Jika berlaku perselisihan pendapat, bertengkarlah secara aman. Usahlah menyebut nama sesiapa ketika bertengkar.

KESEBELAS.

Usahlah menilai seseorang berdasarkan peribadi keluarga mereka.

KEDUABELAS.
Berbicaralah dengan tenang dan berfikirlah dengan pantas.

KETIGABELAS.

Apabila seseorang bertanyakan satu soalan yang tidak anda gemari, lontarkanlah senyuman dan bertanyalah padanya,'Kenapa anda ingin tahu?'

KEEMPATBELAS.

Ingatlah bahawa setiap cinta dan pencapaian yang besar akan melibatkan pengorbanan dan risiko yang besar.

KELIMABELAS.

Ucaplah 'Semoga anda diberkati' apabila mendengar seseorang bersin.

KEENAMBELAS.

Apabila anda kerugian, janganlah jadi kurang ajar.
KETUJUHBELAS.

Berpeganglah kepada tiga R:
1.. Rasa hormat pada diri sendiri;
2. Rasa hormat kepada orang lain;
3. Rasa tanggungjawab terhadap semua tindakan anda

KELAPANBELAS.

Usahlah benarkan pertikaian yang sebesar hama merosakkan sebuah persahabatan yang besar.

KESEMBILANBELAS.

Apabila menyedari bahawa anda telah melakukan kesalahan, usahlah berlengah untuk perbetulkan kesalahan itu.

KEDUAPULUH.

Tersenyumlah ketika menjawab telefon.. Pemanggil akan melihatnya daripada suara yang mereka dengar.

KEDUAPULUH SATU

Ada ketikanya anda perlu bersendirian.




http://mcnods.fotopages.com

Friday, February 13, 2009

malam pertama

Amboi2.. tengok tajuk je terus tekan cepat2 nak bace hek... tau ler topik tuh best.. em... enjoy your reading dan meh kite jadikan teladan dan pengajaran... heehheeheh


Seorang lelaki bernama Amat yang baru saja menjalani malam pertama bersama isteri barunya, menceritakan tentang kemusykilannya kepada seorang sahabatnya, Mohd. Jamil.

"Wah, gila juga! Ternyata memang benar," ujar Amat. "Kebiasaan yang sering kita lakukan ketika masih bujang, boleh berulang pada malam pengantin."

"Maksud kau? Sebenarnya apa yang berlaku semalam?" si Mohd. Jamil ingin tahu.

"Begini. Kau kan tau kalau sewaktu bujang aku suka melanggan perempuan?."

"Ha'ah. Tapi bukan ke kau kata dah insaf dah, nak taubat selepas berkahwin?"

"Memang la. Tapi aku tersilap buat something semalam."

"Ye ke? Apa yang kau dah buat?"

"Kau tau, masa malam pengantin semalam, setelah selesai melakukan hubungan, dalam keadaan mamai, tanpa sengaja aku memberikan wang RM100 pada isteri aku."

"Wah, gila kau??!" Mohd. Jamil terperanjat.

"Bukan aku sengaja! Dah benda nak terjadi, nak buat macamana.." jawab Amat
dengan muka mencuka.

"Habis, bagaimana? Isteri kau marah ke?"

"Itulah masalahnya," Amat menjawab. "Dalan keadaan separuh sedar dia menjawab, 'Terima Kasih Bang, datang lagi ya'...!"

Moral cerita ;-) Lelaki baik hanya untuk perempuan baik. Begitu juga sebaliknya. So jadilah seorang lelaki or perempuan yang baik, kalau nak jodoh yang baik.

http://mcnods.fotopages.com

bangla...

Assalamualaikum... gaya macam pembaca berita radio... hehehehe.. ni terpengaruh ngan Din Beramboi la nih... em.. Bangla... memang dah melimpah ruah ramai benar deme ni kat mehsia.... asal nk beli makanan je tgk muke Bangla... nk masuk toilet derang gak... g shoping complex derang gak... sampai mcnods tengok satu hari tu kat Pekan Rabu... depa employ Bangla buat bauhulu... em... compem la mcnods tak pegi beli...
mcnods suke makan subway... pehtu asal nk beli je bangla jugak yang jaga... ade yang baru tu tak reti nk cakap melayu... jadi payah plak... adeh... tension gak.. rasa macam bukan dok kat mehsia je... nk beli barang pon susah.. sebab bangla yang jaga dan ade yang tak paham melayu... tension gak..
Bukan mcnods nk cube bersikap racist.. atau pon perbedaan nationality... mcnods pon pernah wat legal aid untuk migrant workers and most of the migrant worker is this fellow...
Derang ni orang kate memang tak reti kenang dek untuk atau pon kacang lupakan kulit atau pon dalam aspek lain derang ni selalu nye lupe diri dan lupa daratan... ha punye le banyak peribahasa mcnods bagi untuk bangla nih....
mane tak nye... mcnods nampak tahu dan mengalami sendiri.. mat bangla ni yang tak tau ler derang ni nape perasan sangat hensem smpai kalau orang pompuan mehsia ni senyum sket je terus je ikut ingat kan kite ni suke kat derang..
tak cukup dengan tu.. ade juge yang tak malu atau pon orang kate kurang sopan smpai tenung pompuan2 malaysia ni macam nak makan... tambahan yang cantik2 tuh lagi la tenung macam nk telan... masih tak puas hati mcnods tengok... derang ni juge bertindak berani sebab nye ade yang awek cun berjalan ngan pakwe atau husband pon derang nk tackle... pendek kate derang ni memang melampau la mcnods tengok... tak ambik hirau langsung sensitiviti rakyat Malaysia... orang kata datang negara orang hormat la sket...
Mcnods dapat kenal pasti kenapa derang bersikap demikian.. sebenarnya derang ni desprate sangat... ade yang memang mencari-cari nk tackle orang mehsia ni.. biasa la orang malaysia ni terutamanye perempuan bekerja ada duit baik lemah lembut sopan santun... ha gitu bunyi nye.. kalau kite tgk sendiri pon berapa ramai wanita malaysia yang kawen ngan orang2 nih... lepas tu berapa ramai plak yang dianiaya... maaf la kalau mcnods eja salah mcnods handicape sket mengeja dalam BM... hehehe
itu satu... ade kakak ni dia cite derang ni plak kalau naik bus ke lrt ke mesti nak ambik kesempatan... kalau orang ramai derang suke himpit2 kat kite... pehtu kalau naik bus walaupun tak penuh dan masih ade banyak tempat kosong sibuk dan dudul sebelah perempuan especialy malaysia... memula mcnods dengar je le.. tapi hari ni mcnods alamainye sendiri... bengang gile kat bangla tuh...
mcnods naik bus dari stesen bus.. so time tu banyak la sangat lagi seat kosong... pehtu bus stop yang kedua ni bangla ni naik... punye la banyak seat kosong tu nk gak dok sebelah mcnods... pehtu plak tuh tau le mcnods ni tak la kurus kan... dah plak tuh dia tu kurus... himpit plak kite macam tak muat je seat tu dia nk duduk... selama ni kalau ade cina ka india ka even melayu yang dok sebelah mcnods takde le smpai berlaga bahu... adeh.. geram gile... bila bas kona dok sengeng2 ngan mcnods ei... nak marah rasa... kalau takde tempat kosong tak pe la.. ini belamabak tempat kosong.. yang lelaki duduk pon ade... nak gak dok sebelah mcnods.. nyampah betul... dah tu dia ti kan kurus.. bahu dia tu mcnods tgk dan melebihi smpai ke seat mcnods dah... geram betul..ei bengong giler...pehtu buat2 tido plak... kepala tu dok terhanguk2 kat mcnods... bile mcnods buat macam tak suke je.. dah tak tido plak.. pehtu dok tgk2 kite plak.... geram nye... dah le ngadu kat orang tu pon dia wat dono je.. sedih nye... sedih sangat...
mcnods memang bengang le ngan bangla ni...nyampah.. skang mcnods rasa macam nk hantar je sume balik negara derang... benci2... ei....
memang betul la cerita-cerita yang mcnods dengar dan insiden yang mcnods tengok... bila dah alami sendiri baru rasa lagi sakit hati...
Mcnods sekarang ni amat la berharap supaya malaysia ni tak lagi di limpahi bangla.. mereka dah terlalu ramai... rasa macam bukan dok kat malaysia pon ade... ni buat mcnods lagi begang... itu je la kot... mcnods pon dah tak larat nk teruskan... yang penting mcnods sangat la sakit hati bile mat bangla cube mengorat wanita2 malaysia atau pon mengambil kesempatan... rasa macam nk buat sumthing yang biar dia rasa sakit dan takut untuk buat lagi tah ape2 kat wanita malaysia...
hilmi tu lagi teruk dari bangla.. tangung la dosa akhirat nanti selagi tak mintak maaf dari mcnods.. hidup hilmi takan tenang... mcnods sangat terkesan dari apa yang terjadi...
http://mcnods.fotopages.com

Wednesday, February 11, 2009

uuu hai...

hahuahuah.. lama sudah tidak update... bz ler jugak sket2.. biase la mcnods di bayar gaji untuk wat kerja... jadi pegi kerja wat le keje... nampak nye mcnods punye blog pon macam terbengkalai je ... ahauhauha... tah tak tau ape nk tulis.. jari ni pon tak selincah dulu.. em.. ape ler nasib kan...

mesti orang pon da tak ramai dah bace blog mcnods... cik famy tu asik je cakap mcnods komen dan komplen ape2 yang dia buat jahat tu kat dalam blog... tapi mcnods tak teringat pon nk tulis pape... em... ari tu dia ambik gmbar mcnods.. nape eh... ngade la... orang nk ambik gmbar dia tak bg... dia bleh plak ambik gmbar orang... mesti nk tunjuk kat orang.. pehtu nk ngumpat2 mcnods.... em... buhsan la gini.... ok ler mcnods nk smbung wat keje... cik famy pon pegi court kate nk wat search tapi smpai sudah petang macam ni tak balik2... macam pegi interview je... siap pakai tie pelbagai.... mane ade orang pegi court wat file search pakai tie pelbagai... adoi la... kalau cik famy tak dak kat opis ni.. sapa kah akan ku bergantung... abes la... takde tempat rujukan dah ler... mintak2 ler cik famy tak dapat keje tuh... ahuahuahauhau... adios... salam...
http://mcnods.fotopages.com

Wednesday, January 28, 2009

ape nk tulis yea??

Sejak dua tiga minggu selepas last mcnods update kan blog ni... tetiba mcnods jadi kekeringan idea... em.. kerja kat opis pon takde le banyak sgt.. bleh la cope lagi... not too bad cume ade lagi sakit hati bile orang dok lempar file bongok2 yang confirm mesti kene bambu ngan hakim nanti... antar oustation jauh2 pehtu kene marah,. adeh ni wat tension sangat ni adoi yai,,, pinjam ayat cuk bunge setelah lama tak pinjam... huhuh skali typo dah tulis cuk bunge... sedap gak eh... kite pangey cuk bunge la plak .... baru sedap dan bunyi glamour... kelas menjahit.... hhuhuhuh...

em... keje makin tension.. makin tegang... adeh... itu ler bebaru biase le... tapi relation dengan staff ok takde prob kot.,... bleh la... asal dia tak kacau kite cukup... kite pon jangan kacau dia...

ape sebenarnye nk citer.. takde pe pon... ni pon update blog kat umah..sebab nye adek ade laptoop pehtu dia baru langgan celcom broadband... em.. kire ok le kan.. sementara dia takde kat bilik dia kite gune ler internet ni jap.... em..... itu saje la kot... memang takde idea pon nk ckp ape... yang penting kite rindu la... rindu nye,,,,, cume orang je tak rindu kat mcnods... nape yea>>> mcnods ni jahat ke??? mulut celupar ke?? entah la... untuk kawan mcnods yang di kasihi... tabahkan hati yea... ape pon keputusan.. buat demi untuk kesejahteraan masa depan dan ingat pengorbanan mak ayah,.... ok ler tak banyak nk cer.. mcnods pon nk undur diri.. salam.. semoga mcnods dapat menghadapi cabarab di hari mendatang. yeeeha.....

http://mcnods.fotopages.com

Wednesday, January 14, 2009

hari ini hari rabu..

salamualaikum.... em.... kali ni mcnods mule dengan salam... sebabnye mcnods rasa mcnods pon belum lagi pernah mulakan blog dengan salam...akhiri dengan salam ade le kot...
ape mcnods nak cerita???
em.. entah ler... takde ape pon yang memenuhi kotak fikiran mcnods nih... perasaan?? for the time being.. it's become better.... biase ler alam pekerjaan... ade la pasang dan surutnye... ade ler masa happy dan tak happy... em... cume tadi pagi mcnods tension sket dan rasa sedih... heheheh bukan sebab ape tapi sebab mcnods overslept... fuyo... kol 745 baru mcnods terjaga.. emm plak tu kene pegi court plak tuh... adeh la... terus tipon cik bunge tanye... dia nape lom bangun gak lagi... sedih2 rasa macam terus nk mc pon ade... tapi tak bleh tangung jawab menunggu mcnods di court nuh...
em... siap2 punye siap memang tahap gaban ler... tapi still mandi. mane bleh tak mandi nk pegi keje.. busuk la... hehehe... pehtu terus menghala ke jalan duta.. di hantar oleh baba... em... jalan duta punya la jem.. adeh la.. wat diri rasa sedikit lagi tension jugak... em..
Pehtu kol 830 client dah tipon... adeh la.. awal nye la sangat client nih.. em.. mujur ler smpai court kol 9.. waduh2... tepat plak tuh... terus jumpe client bawak dia pegi tunggu depan kamar PKP...

lepas tu everything settle... balik opis.. em.. singgah kl central... pehtu tingin nk makan subway... singgah beli baru balik opis...
smpai opis seperti biase wat keje... takde tension dah... hopefully lepas ni tak de lagi tension2.... okeh... buhbye... write here later... salamualaikum... nk rest jap...

http://mcnods.fotopages.com

Monday, January 05, 2009

email yang mcnods nk share

mcnods tak nak tulis banyak hari ni.. sekadar nak share somthing yang agak bagus dan baik untuk semua... selamat membaca..

Renungkanlah Sedalam-dalamnya...




Tidak, Jodoh tiada kaitan dengan keturunan.. Hanya belum sampai masanya.. Ia
bagai menanti jambatan untuk ke seberang. Kalau panjang jambatannya
jauhlah perjalanan kita. Ada org jodohnya cepat sebab jambatannya
singkat. Usia 25 tahun rasanya belumlah terlalu lewat. Dan usia 35
tahun belum apa² kalau sepanjang usia itu telah digunakan untuk
membina kecemerlangan. Nyatakanlah perasaan dan keinginan anda itu
dalam doa² lewat sembahyang.. Allah mendengar.

Wanita baik untuk lelaki yang baik, sebaliknya wanita jahat untuk
lelaki yang jahat. Biar lambat jodoh asalkan mendapat Mr Right dan
biar seorang diri drpd menjadi mangsa lelaki yang tidak beriman kemudian nanti.

Memang kita mudah tersilap mentafsir kehidupan ini. Kita selalu
sangka, aku pasti bahagia kalau mendapat ini. Hakikatnya, apabila kita
benar² mendapat apa yang kita inginkan itu, ia juga dtg bersama masalah.

Kita selalu melihat org memandu kereta mewah dan terdetiklah di hati
kita, bahagianya org itu. Hakikatnya apabila kita sendiri telah
memiliki kereta mewah kita ditimpa pelbagai kerenah. Tidak mustahil
pula org yang memandu kereta mewah (walaupun sebenarnya tak mewah)
terpaksa membayar lebih tatkala berhenti untuk membeli durian di tepi
jalan. Orang lain membeli dengan harga biasa, dia terpaksa membayar berlipat ganda.

Ketika anda terperangkap dalam kesesakan jalan raya, motosikal
mencelah-celah hingga mampu berada jauh di hadapan. Anda pun mengeluh,
alangkah baiknya kalau aku hanya menunggang sebuah motosikal seperti
itu dan cepat sampai ke tempat yang dituju. Padahal si penunggang
motosikal mungkin sedang memikirkan bilakah dia akan memandu kereta di
tgh² bandar raya.

Bukan semua yang anda sangka membahagiakan itu benar² membahagiakan.
Bahagianya mungkin ada tapi deritanya juga datang sama. Semua benda,
pasti ada baik buruknya.

Demikian juga perkahwinan. Ia baik sebab ia dibenarkan oleh agama,
sunnah Nabi, sebagai saluran yang betul untuk melepaskan shahwat di
samping membina sahsiah dan sebagainya, tapi ia juga buruk sebab ramai
org yang berkahwin hidupnya semakin tidak terurus.

Ramai orang menempah neraka sebaik sahaja melangkahkan kaki ke alam
berumahtangga. Bukankah dengan ijab dan Kabul selain menghalalkan
hubungan kelamin, tanggungjawab yang terpaksa dipikul juga turut
banyak? Bukankah apabila anda gagal melaksanakannya, anda membina dosa
seterusnya jambatan ke neraka?

Berapa ramaikah yang menyesali perkahwinan masing² padahal dahulunya
mereka bermati-matian membina janji, memupuk cinta kasih malah ada
yang sanggup berkorban apa sahaja asalkan segala impian menjadi nyata?

Jika tidak sanggup untuk bergelar isteri tidak usah berkahwin dulu.
Jika merasakan diri belum cukup ilmu untuk bergelar ibu ataupun ayah,
belajarlah dulu. Jika rasa² belum bersedia untuk bersabar dgn kerenah
anak², carilah dulu kesabaran itu. Jangan berkahwin dahulu sebab
kenyataannya ramai yang tidak bersedia untuk melangkah tetapi telah
melompat, akhirnya jatuh terjerumus dan tidak jumpa akar berpaut
tatkala cuba mendaki naik.

Berkahwin itu indah dan nikmat bagi yang benar² mengerti tuntutan2nya.

Berkahwin itu menjanjikan pahala tidak putus² bagi yang menjadikannya
gelanggang untuk mengukuhkan iman, mencintai Tuhan dan menjadikan
syurga sebagai matlamat. Berkahwin itu sempadan dari ketidaksempurnaan
insan kepada kesempurnaan insan - bagi yang mengetahui rahsia²nya.

Berkahwinlah anda demi Tuhan dan Nabi-Nya, bukan berkahwin kerana
perasaan dan mengikut kebiasaan. Jodoh usah terlalu dirisaukan, tiba
masanya ia akan datang menjemput, namun perlu juga anda membuka
lorong²nya agar jemputan itu mudah sampai dan tidak terhalang. "


Seorang teman pernah berpesan..

"Kadang² Allah sembunyikan matahari..
Dia datangkan petir dan kilat..
kita menangis dan tertanya-tanya,
kemana hilangnya sinar..
Rupa²nya.. Allah nak hadiahkan kita pelangi.."


"Cinta yang disemadikan tidak mungkin layu selagi adanya imbas
kembali. Hati yang remuk kembali kukuh selagi ketenangan dikecapi.
Jiwa yang pasrah bertukar haluan selagi esok masih ada.. Parut yang
lama pastikan sembuh selagi iman terselit didada..."





http://mcnods.fotopages.com

Friday, January 02, 2009

salamualaikum...

Tak tau ape nak tulis ape sebenarnye... mcnods balik lewat sket dari opis ni sebabnye teman kan bos ade dia nk interview orang... pehtu mcnods ade le ternampak email lama... mcnods rasa nak pate juge la kat sini... mcnods terlupe plak...samada dah share ke belum.. tapi mcnods terasa nak share skali lagi.. sekadar ingin ingat kan kaum Adam... ok enjo reading dan manfaatkan yea...

Berapa ramai lelaki yang boleh menjadi imam??

Kalau perempuan tidak boleh memasak, dikutuk dan disuruh belajar. Kalau
lelaki tak boleh jadi imam kita kata okay saja. Jangan diperbesarkan nanti
mereka terasa hati.

"Apalah perempuan, tak pandai masak siapa nak kahwin dengan awak!"

Begitulah kata rakan sejawat lelaki pada seorang anak dara, juga rakan
sejawat kami. Maka jawaplah si gadis ayu itu yang dia tidak sempat belajar
memasak sebab dari kecil tidak digalakkan keluarga sebaliknya di suruh
menumpukan perhatian pada pelajaran saja. Sementelah tinggal di asrama,
peluang pulang ke rumah terhad dan tidak sempat turun ke dapur membantu
ibunya.

"Habis sekarang kenapa tidak belajar?" Tanya sang lelaki lagi dengan penuh
semangat.

"Sedang belajarlah ni tetapi selain sibuk dengan kerjaya saya juga sibuk
belajar agama, jadi belajar memasak tetap tidak diutamakan!" Begitu jawab si
gadis yang membuatkan lelaki tadi menggeleng-geleng kepala. Baginya tidak
sempurna seorang wanita jika tidak tahu memasak.

Wanita sepatutnya buat begitu juga. Syarat utama menjadi suami mesti boleh
menjadi imam. Walau ada yang kata, jika itu syaratnya bermakna makin ramai
wanita yang hidup bujang seumur hidup.

Lelaki meletakkan kebolehan wanita di dapur sebagai perkara utama dan
ungkapan hendak memikat suami, perlu pikat seleranya sering diguna pakai.
Tidak kiralah jika wanita itu berpelajaran atau berjawatan tinggi dan
penyumbang utama kewangan dalam rumahtangganya. Sekarang bukan asing lagi
gaji isteri lebih tinggi daripada suami. Namun kedudukan suami sebagai raja
tidak pernah dilupa walau dia tidak mengambil inisiatif mempelajari ilmu
menjadi imam. Ilmu bermain video game di komputer mereka rasa lebih perlu.

Kalau tidak tahu memasak disuruh belajar dan sesudah belajar perlu handal.
Jika handal bukan setakat masak untuk keluarga sendiri, kalau boleh perlu
boleh memasak untuk tiga pasukan bola. Begitulah standard yang telah
ditetapkan. Bolehkah kita meletakkan undang-undang itu kepada lelaki juga.
Kalau tidak pandai jadi imam, belajarlah. Mula-mula jadi imam kepada
keluarga sendiri, sudah terror boleh mengimam satu taman perumahan juga.

"Sibuk suruh kita handal memasak, mereka tu bolehkah jadi imam?" Dengus
teman wanita yang lain.Betul juga. Berapa kerat lelaki yang menjadikan
sembahyang jemaah di rumah bersama anak isteri sebagai agenda utama, selain
keperluan memenuhi pelbagai seleranya? Maka bertanyalah wanitakini kepada
beberapa lelaki tentang kebolehan yang satu ini.

Ternyata ramai yang menjawap tidak confident menjadi imam sebab takut bacaan
al-Fatihah tidak sempurna, salah tajwid atau pun dia merasakan isterinya
lebih handal. Ada yang kata lebih elok dia dan isteri sembahyang
sendiri-sendiri. Ada juga menjawab, rasa kelakar pula apabila dirinya yang
rugged menjadi imam.

Isu ini sepatutnya kita beratkan sepertimana masyarakat memberatkan wanita
perlu pandai memasak jika mahu bersuami. Lelaki juga harus boleh menjadi
imam supaya kewibawaan mereka sebagai ketua keluarga tidak goyah atau
menjadi mangsa queen control. Kalau tidak pandai, belajarlah sekarang. Jika
wanita disuruh belajar, apa salahnya lelaki!



sekian terima kasih..


pikir-pikir kan lah yea kaum Adam... em... sape la bakal jadi suami mcnods... huhuh.. bleh jadi imam ke solat nanti???
http://mcnods.fotopages.com